Intialainen kasviscurry ja mummoni valurautapannujen debytointi

2

12.5.2012 by Millie from Finland


Kaverini kävi meillä kesällä ja tein hänelle hätäpäissäni helppoa “intialaista” ruokaa, joka ei koskaan voi epäonnistua. Silti hämmästyin, kun kaverini ihastui ruokaan niin, että halusi reseptinkin – jota en kuitenkaan koskaan hänelle lähettänyt :/ Ajattelin, että kunhan perustan blogin, aloitan blogin tällä ruokaohjeella suunnaten sen kyseiselle kaverille, vaan kuinkas kävikään? Kohta on taas kesä, ja resepti tulee vasta tässä! No, hyvää kannattaa odottaa ;))

Viimeisen sysäyksen reseptin jakoon laittamiselle sain, kun huomasin toukokuun ruokahaasteen inkivääriteemalla blogissa Pumpkin Jam. Siellä sitten kuun lopussa voi käydä tätäkin ohjetta äänestämässä! Samaan hengenvetoon pitää mainita, että aikoinaan ohjeen bongasin Quinoaa! -blogista, eli ohje ei ole itsekeksimäni, mutta muokkaan siitä ikiomani joka kerta kokatessani  ;)

Kaiken a ja o siis on ystävämme, terveysvaikutteinen inkivääri, mutta toimii resepti ilman tuota ihmejuurtakin (tai oikeastaan, tuo ‘juuri’ on itse asiassa maavarsi). Tosin ei ihan niin hyvin! Jos inkivääriä käytät, käytä sitä nimenomaan tuoreena, jauheena se ei ole lähellekään sama asia. Ruokaohje on todella laajalla skaalalla muokattavissa. Tämä on maidoton, lihaton ja viljaton ohje, mutta kookosöljyn sijasta voi käyttää ehtaa (luomu)voita, kookoskerman/maidon sijasta voi yhtä hyvin käyttää kermaa, kasviksia voi vaihdella ja tähän voi lisätä myös vaikka kalkkunan jauhelihaa.

Valurauta rocks!

Elikä, ota pannu* ja puulasta* esille! Omalla ostoslistallani on ties kuinka pitkään ollut valurautapannu, mutta nyt sainkin sattumalta mummoni peruja olevat kaksi hienoa yksilöä, jotka korkkasin meillä kotona juurikin seuraavalla ohjeella:

Luomuperunoita, lähiruokaa

Pese perunat (suosi perunoissa aina luomua) ja laita ne kiehumaan teräskattilaan*, jos haluat kasviscurryn kanssa lisuketta. Myös basmatiriisi käy ruoan kanssa erinomaisesti, mutta se ei todellakaan lähiruokaa ole. Silloin kun meillä riisiä syödään, meillä yleensä käytetään täysjyväriisiä, mutta joidenkin ruokien kanssa se vaan ei maistu ihan niin hyvältä. Kuka kieltää lisukkeeksi keittämästä kotimaista ohraa, tai sitten couscousta, quinoaa, hirssiä, tattaria..

* Vältä teflonisia pannuja ja kattiloita, suosi puulastaa ja -haarukkaa muovisen sijasta. Syö perunat kuorineen!!

Kookosöljyä paistamiseen

Laita pannulle kookosöljyä.

Inkivääriä, chiliä ja mausteita

Raasta tuoretta inkivääriä pienimmällä raastimen terällä maun mukaan. Pese tuoretta chiliä sen verran kuin ruokaan uskallat laittaa, poista siitä siemenet ja pilko pieniksi paloiksi.

Lisää suoraan pannulle mausteiden* kanssa – esim. paprikajauhetta, garam masalaa, kurkumaa, currya ja aasialaista maustetta ja kypsentele näitä muutama minuutti ennen muiden aineiden lisäämistä.

* Osta mausteet mahdollisuuksien mukaan luomuna (meillä nämä nyt on ihan tavismausteita).

Luomucurrya edelliseltä ulkomaanmatkalta :)

Aasialaista makua tätini vanhalla morttelilla hakattuna

Aasialaista makua tuo garam masalan lisäksi tämä Aasia-mauste, mutta voit kokeilla myös esim. korianteria, juustokuminaa eli jeeraa, kanelia tai vaikka cayennepippuria.

Sitten kasvisten ja juuresten kimppuun! Lähestulkoon kaikki käy, eikä raaka-aineita tartte olla paljoakaan. Itselläni tällä kertaa valikoitui tällainen kokoelma kasvikunnan tuotteita:

Eikun pilkkomaan!

Luomuporkkanoita, lanttua, kukkista, varhaiskaalia, palsternakkaa, juuriselleriä, purjoa, paprikaa (pitäisi aina olla luomua!), parsakaalia ja kesäkurpitsaa, siis noiden inkiväärin ja tuorechilin lisäksi. Niin ja sipulia ja valkosipulia tietty! (Nekin mielellään luomuna.) Myös kiinankaali käy, herkkusienillä saa “ruokaisampaa” makua ja vaikkapa bataatilla taas aivan erityylinen ruoka. Pilko ja lisää vettä.

Luomusipulia ja luomuvalkosipulia

Vaikea valinta: kookosmaitoa vai -kermaa?

Kypsyttele kasviksia rauhassa, ja sillä välin voit valita kahden hyvän väliltä: kookosmaitoa vai kookoskermaa? Kookoskermaa vai kookosmaitoa? No kookoskermaa tietty! Itse ostan näitä purkeissa enkä tölkeissä, mistä irtoaa jonkin verran tinaa avaamattomanakin. Kuumenna vielä hetki ja – tadaa – nauti hyvästä ruoasta ja toivottavasti hyvästä seurasta! Ai niin, piste iin päälle: ripottele laatusuolaa* ruoan päälle ja rauhoitu hetkeksi ruoan äärelle.

* = ruususuolaa, Celtic Sea Salt, Kalaharin suolaa tai vastaavaa.

Muuten, toimii vain lämpimänä versiona. Jos tätä seuraavana päivänä vielä on lounaaksi jäljellä, lämmitä annos! Kokemuksesta voin sanoa, ettei kylmänä maistu :)

Bon appetit!

Ps. Nuo intialaiset videot mitkä höysti tätä postausta on tämän viikon top tenin kärkipäätä! En kyllä kovin intialaisen musiikin ystävä juuri ole, mutta ihan hauska välillä kuunnella muutakin kuin YleX:ää ;)

Advertisements

2 thoughts on “Intialainen kasviscurry ja mummoni valurautapannujen debytointi

  1. […] voi kuun lopussa käydä äänestämässä Pumpkin Jam-blogissa toukokuun ruokahaasteessa! millibaari.wordpress.com/2012/05/12/int… […]

  2. […] juttu oli Intialainen kasviscurry ja mummoni valurautapannujen debytointi. Tässäpä koko tulos, katsotaanpa jaksaisko Millie enemmän panostaa tänä vuonna.. jopa […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Contact me

millibaari[at]hotmail.com
Follow Me on Pinterest

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2 other followers

Millie from Finland

My English Blog

MilliBaarin arkea

Klikkaa itsesi kuvasta Bloggerin puolelle!

One of My Favourite Blogs :)

%d bloggers like this: